Sammenslutningen 20-05
||||| tilbage til forsiden

||||| PÅ SPORET AF OPRINDELIGHEDEN

af Tom Jørgensen, redaktør af Kunstavisen. 2008

Det er ofte sin sag at finde en tematisk eller udtryksmæssig fællesnævner bag en sammenslutning.

 

   For 20 – 05’s vedkommende er sagen dog anderledes oplagt, idet alle fem kunstnere arbejder med en dybfølt interesse for det, man kunne kalde ”det oprindelige”. Dette kommer til udtryk ved værker, der søger bag om tilværelsens flygtighed af motiver ned til en mere oprindelig før-sproglig kerne, hvor magien, spontaniteten og det underbevidste hersker.

 

   20 – 05 er derfor også en sammenslutning, der mere end teoretiske manifester lægger vægt på en følelsesmæssig samhørighed med beskueren. Værkerne skulle gerne virke i kraft af deres udtryksmæssige kvaliteter og det første man opdager ved et besøg på sammenslutningens udstillinger er da også den ukonventionelle styrke, frodige fantasi og materialemæssige styrke, der præger dem på tværs af stilarter.

 

  20 – 05 er tydeligvis en sammenslutning, der vil mere end bare levere pæne, dekorative værker til diverse udstillinger. Man vil, ideelt set, vise kunst, der gør en forskel. Ikke bare æstetisk, men eksistentielt.

 

20 – 05 består af følgende kunstnere:

 

Anni Fiil

Anni Fiils primære materiale er det håndlavede papir, som hun sætter sammen i collager med supplerende brug af jern og kobber. I collagerne går vi bevidst ned i tempo. Farverne er afdæmpede og kompositionerne er tilsyneladende udramatiske. Indtil man kigger nærmere efter og opdager en subtil og forunderlig verden af fine farvenuancer, dynamiske billedopbygninger og selve papirets stoflige og uhyre smukke kvaliteter. Kvaliteter, der i mødet med andre materialer, danner en rigt varieret orkestrering af sanseindtryk.

 

Lene Lundgaard

Lene Lundgaard understreger selv sin inspiration fra Cobra-kunsten. Hendes malerier taler til vores underbevidsthed og frie fabuleringsevne. De er mere end teoretiske doktriner udtryk for en hyldest til beskuerens sansemæssige medskaben. Bag ved de tilsyneladende abstrakte kompositioner aner man maskemotiver, fugle og fabelvæsener, der boltrer sig i fint afstemte farveuniverser. Helhedsindtrykket kan være legende fantasifuldt, som når børn maler i bar uhæmmet skaberglæde eller mere eftertænksomt, når truende mørke farver og former vidner om en omverden, der vil afgrænse og skade os.

 

Mette Folmer

Mette Folmer arbejder udelukkende i glas. Typisk for 20 – 05 er hendes tilgang til kunsten: ikke tilfreds med kun at lave pæne dekorative glasarbejder, inkorporerer hun i sine værker fiskeskeletter, sten, tang og andre ting, fundet ved stranden nær hendes bopæl på Møn. Ting og materialer, der er med til at give hendes arbejder en rustik karakter og, vigtigt af alt, desuden bringe en fortællende dimension ind i værkerne. Værker, der ofte breder sig ud i selve udstillingsrummet som installationer og værker, vi udfordres af og glædes over takket være deres uhøjtidelighed og sikre materialefornemmelse.

 

Søren Madsen

Søren Madsen arbejder med såvel fotografi som maleri. To genrer, der i Sørens tilfælde supplerer hinanden på forbilledlig vis. Hvor fotografierne viser storladne og monumentale landskaber, hvor dramaet ligger lige nede under overfladen, tolker malerierne de selv samme landskaber på en meget ekspressiv måde med fejende spontane penselstrøg og dramatiske farvevirkninger. Hele den kompositoriske kontrol, der udgør grundlaget for de stemningsmæssigt meget fine fotografier, vendes med andre ord på hovedet i de tumultariske og voldsomme malerier. Med en yderst velgørende virkning på begge genrer.

 

||||| tilbage til forsiden